Superfood, czyli super zdrowa żywność

„Superżywność” (ang. superfood) to potoczna nazwa żywności niezwykle bogatej w składniki odżywcze i korzystnej dla naszego zdrowia. Zawiera ona ogromne pokłady witamin, minerałów, protein, oksydantów i innych składników odżywczych. Ponadto jest ona niskokaloryczna, nieprzetworzona i pochodzi wyłącznie od natury. Jej spożywanie wzmacnia układ odpornościowy człowieka i w połączeniu z ruchem pozwala uniknąć bądź zniwelować ryzyko większości chorób, w tym m.in. chorób serca, nadciśnienia, cukrzycy czy nowotworów.

Książki na temat superżywności – artykuł

Oto lista najzdrowszych produktów spożywczych do tej pory odkryta i poznana przez człowieka:

  1. Orzechy włoskie – doskonałe źródło protein, bogate w błonnik, magnez, witaminę B oraz witaminę E (antyoksydant). Ponadto orzechy włoskie zawierają kwasy omega-3 i to najwięcej spośród wszystkich rodzajów orzechów.
  2. Spirulina – jedna z ponad 30 tysięcy gatunków alg. Spirulinę pozyskuje się na dużą skalę już od lat 70. z morskich hodowli w różnych zakątkach świata, głównie w Ameryce i Azji. Jest ona niezwykle bogata w łatwoprszywajalne białko (zbudowana w 55 a 77% z białka), magnez, potas, ß-karoten i witaminy z grupy B oraz witaminy C, D i E. Z przeprowadzanych badań wynika, że spirulina pomaga obniżyć zły cholesterol i obniżyć ciśnienie krwi. Ponadto pozwala lepiej kontrolować poziom cukru we krwi. Najczęściej spotyka się spirulinę w postaci suplementów żywieniowych dostępnych w formie tabletek czy proszku. Inne, nie mniej zdrowe algi morskie to arame, dulse, nori, kelp, kombu czy wakame. Warto pamiętać, że algi morskie są roślinami o największym skupieniu składników odżywczych na świecie. Mogą zawierać ponad 10 razy więcej wapnia niż krowie mleko i 8 razy tyle, co wołowina. Kompozycja związków chemicznych w algach jest bardzo podobna do osocza ludzkiej krwi, dzięki czemu prawdopodobnie największą korzyścią alg jest regulacja i oczyszczanie naszego układu krwionośnego. Algi dostępne są najczęściej w postaci sproszkowanej.
  3. Warzywa zielonolistne – większość z tych warzyw (szpinak, brokuły, wieczornik, liście mniszka lekarskiego, jarmuż, rzeżucha, pietruszka, sałata, endywia, cykoria, kiełki brokułów, kiełki kapusty) jest łatwo dostępna i bardzo bogata w składniki odżywcze. Badania wciąż potwierdzają, że społeczeństwa odżywiające się dietę bogatą w warzywa zielonolistne mają mniejsze ryzyko wystąpienia ataku serca oraz raka. Świeże surowe warzywa zielonolistne zawierają duże dawki chlorofilu, łatwo przyswajalnych białek, enzymów oraz szeroki zakres witamin i minerałów. Ta grupa warzyw działa jak mini-transfuzja dla krwi, zdrowy tonik dla mózgu i systemu odpornościowego i oczyszczacz nerek.
  4. Trawa jęczmienna – trawa jęczmienna zawiera 11 razy więcej wapnia niż krowie mleko, 5 razy więcej żelaza niż szpinak i 7 razy więcej witaminy C i bioflawonoidów niż sok pomarańczowy. Zawiera znaczne ilości witaminy B12, bardzo ważnej w diecie wegetariańskiej. Sok z trawy jęczmiennej posiada działanie przeciwwirusowe oraz neutralizuje metale ciężkie, takie jak rtęć, we krwi. Najczęśniej dostępna jest w postaci sproszkowanej.
  5. Trawa pszeniczna – to kiełkująca trawa pszenicy. Z powodu kwitnięcia, inaczej niż w przypadku całych ziaren, nie zawiera już glutenu, ani innych substancji alergicznych. Trawa pszeniczna doskonale alkalizuje i jest pomaga w oczyszczaniu krwi. Normalizuje gruczoł tarczycowy, stymuluje metabolizm, dzięki czemu pomaga w trawieniu i w odchudzaniu, ponieważ zawiera dużo enzymów i ma właściwości oczyszczające.
  6. Mleczko pszczele – mleczko pszczele to skarbnica składników odżywczych, zawierająca każdy składnik niezbędny do życia. Jest to najlepsze źródło kwasu pantotenowego (znanego również jako witamina B5), który pomaga pokonać stres, zmęczenie i bezsenność, jest też korzystnym składnikiem dla zdrowej skóry i włosów. Najliczniejszymi i najwierniejszymi konsumentami mleczka pszczelego są Japończycy, znani z dbałości o psychofizyczną sprawność. Mleczko zawiera około 60% wody, 19% ciał białkowych (globuliny i albuminy), aminokwasy egzogenne, bogaty zestaw witamin z grupy B (w tym, w dużej koncentracji, kwas pantotenowy, który wpływa na długość życia), acetylocholinę (która jest głównym transmiterem impulsów nerwowych) i całą gamę biopierwiastków.
  7. Ginseng (żeń-szeń) – jest to podstawowe zioło w radzeniu sobie ze stresem. Ta starożytna roślina lecznicza była używana w Azji jako tonik energetyzujący. To niezwykłe zioło jest szczególnie korzystne podczas wracania do zdrowia po chorobach i operacjach, dzięki swoim wzmacniającym i przeciw infekcyjnym właściwościom. Pomaga w okresach stresu i zmęczenia.
  8. Echinacea (jeżówka) – echinacea jest domowym sposobem zapobiegania przeziębieniom i grypom. Zioło to jest używane jako naturalny antybiotyk i stymulator układu odpornościowego – pomaga odbudować odporność. Powodem jej skuteczności jest zdolność do stymulacji krążenia limfy w organizmie. Limfa płynie równolegle do krwi w żyłach, usuwając toksyny z naszego ciała. Zioło można przyjmować w postaci płynu lub kapsułek w okresie 2-3 tygodni podczas wysokich zachorowań na grypę. Herbata z echinacei jest również znana jako lek na infekcje i raka, w tym raka skóry.
  9. Aloes – jest to nie wysychający sukulent, dziko rosnący, najczęściej w rejonach tropikalnych i subtropikalnych. Został uznany za super żywność po badaniach, podczas których odkryto w nim 75 związków leczniczych, m.in. naturalne steroidy, czynniki antybiotykowe, aminokwasy, minerały i enzymy. Aloesu używano od czasów egipskich, jako kremów nawilżających do skóry, lek na oparzenia, przecięcia, siniaki, trądzik i wypryski. A to ze względu na wysoka zawartość naturalnej siarki (MSM). Soki aloesowe alkalizują przewód pokarmowy, zapobiegając zakwaszeniu, głównej przyczyny niestrawności, zarzucania kwasu żołądkowego, zgagi oraz wrzodów żołądka.
  10. Jagody Goji – jagody Goji rosną na pnączach w chronionych dolinach środkowej Mongolii oraz Tybetu. Te niezwykle smaczne czerwone jagody są bogatym źródłem witaminy C, zawierają jej 500 razy więcej na 1 uncję niż pomarańcze, a także więcej niż wszystkie inne owoce. Są doskonałym źródłem witaminy A, B1, B2, B6 oraz E, zawierają także pełen zestaw białek wraz z 18 aminokwasami i 21 śladowymi minerałami. Przede wszystkim jednak są wspaniałymi antyoksydantami, co sprawia, że są idealnym pokarmem naturalnym, który odwraca proces starzenia się i chroni przed chorobami.
  11. Orzechy kokosowe – młode orzechy kokosowe są jednym z najbogatszych źródeł elektrolitów w przyrodzie. Elektrolity to zjonizowane sole w naszych komórkach, które rozprowadzają energię po całym ciele. Woda kokosowa jest znacznie lepszą alternatywą dla komercyjnych napoi dla sportowców, przepełnionych sztucznymi substancjami słodzącymi i barwiącymi. Budowa cząsteczkowa wody kokosowej jest identyczna z ludzkim osoczem krwi, co oznacza, że jest natychmiast rozpoznawana przez ciało i dobrze spożytkowana. Picie soku z młodego kokosa jest niczym szybka transfuzja krwi dla ciała. W rzeczywistości była to powszechna praktyka podczas II wojny światowej w rejonach Pacyfiku, gdzie obie strony konfliktu regularnie piły wodę kokosową bezpośrednio z kokosa, dokonując tym samym szybkiej transfuzji zranionym żołnierzom.
  12. Jagody acai – jagody przez długi czas były składnikiem podstawowej diety ludów Amazonki. Mając wygląd fioletowych gron i smak tropikalnych jagód, udowodniono, że posiadają silne właściwości przeciwutleniające, dzięki wysokiej zawartości antocyjanów, barwników znajdujących się również w czerwonym winie. Wartość ORAC jagód acai to 1.027. Upewnij się, że kupujesz liofilizowane owoce acai, w których zachowały się wartości odżywcze, a w przypadku soku zwróć uwagę na markę, która nie pasteryzuje, ani nie podgrzewa soku w żaden sposób.
  13. Orzechy kakaowca – o tym owocu moglibyśmy napisać całą stronę, jeśli nie książkę. Na początek jednak słowo ostrzeżenia, kakao w proszku oraz czekolady w sklepach są najczęściej przetworzone z wykorzystaniem „metody holenderskiej”, co oznacza, że produkty te wraz z dodatkiem rozpuszczalników są podgrzewane do temperatury 150oC, niszcząc tym samym większość substancji odżywczych i antyoksydantów. Upewnij się, że kupujesz certyfikowane organiczne surowe kakao w proszku, części lub całe ziarna kakaowca, trzymane w warunkach, gdzie temperatura nigdy nie przekroczyła 40oC , a dzięki temu wszystkie wrażliwe na ciepło witaminy, minerały i antyoksydanty pozostały nietknięte. Surowe ziarna kakaowca są prawdopodobnie największym na świecie skoncentrowanym źródłem antyoksydantów znalezionym w pożywieniu. Zawierają również niezwykle dużo magnezu, który uważa się za minerał, który powszechnie nie dostarczany organizmowi, nawet w zbilansowanej diecie. Dla tych, którzy cierpią na ubytki żelaza miła wiadomością będzie fakt, że jedna mała porcja 28g surowych ziaren kakaowca zapewnia 314% zalecanego dziennego spożycia żelaza. Jeśli to nie wystarcza, dodajmy jeszcze, że surowe ziarna kakaowca mają poziom antyoksydantów (ORAC*) równy 95.500. Innymi słowy, zawierają 14 razy więcej flawonoidów (antyoksydantów) niż czerwone wino i 21 razy więcej niż zielona herbata.

źródło: http://ciekawnik.pl/

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s