Kasza jaglana

Kasza jaglana

Kasza jaglana

Kasza jaglana – królowa wszystkich kasz

Kasza – jeden z najstarszych i najbardziej podstawowych składników pożywienia na naszym obszarze geograficznym – staje się współcześnie potrawą niemal egzotyczną. O ile kaszę mannę kojarzą pewnie wszyscy z dzieciństwa, a kaszę gryczaną z barów mlecznych, może też niektórzy wiedzą, że w krupniku najczęściej pływa kasza perłowa, ale podejrzewam, że niewiele osób wie, jak wygląda, ani jak smakuje kasza jaglana – królowa wszystkich kasz.

Kasza jaglana otrzymywana jest z prosa. Ma ona naturę neutralną do chłodnej, a prażona lekko rozgrzewa. Jako jedyna wśród kasz jest zasadotwórcza, co jest bardzo korzystne, szczególnie jeśli dieta obfituje w pokarmy kwasotwórcze.

Obfituje ona w witaminy z grupy B, lecytynę i oraz substancje mineralne: wapń, fosfor, potas, żelazo. Jest najlepszym źródłem żelaza ze wszystkich kasz. Najkorzystniejszy jest chyba tutaj skład aminokwasowy. Kasza jaglana zawiera bowiem znaczne ilość tryptofanu. Jako, że niedoborowy poziom tego aminokwasu występuje u wszystkich roślin strączkowych, potrawy z kaszy jaglanej dostarczają doskonałego, pełnowartościowego białka.

Polecana jest w chorobach trzustki, wątroby, jelit i nerek oraz w wyziębieniu organizmu.
Należy do najbardziej lekkostrawnych produktów zbożowych.

Kasza jaglana zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, mającą zbawienny leczniczy wpływ na stawy, a także korzystnie wpływa na wygląd skóry, paznokci i włosów.

Kasza jaglana jest bardzo odżywcza jako samodzielne wyśmienite danie np. z jabłkami, z różnymi bakaliami, albo z suszonymi śliwkami. W wersji niesłodkiej może być podawana np. z duszoną marchewką lub z innymi warzywami.

Z kaszy jaglanej można przyrządzić doskonałe zapiekanki, np. na słodko – z gruszkami, śliwkami, a także pikantne z porem, papryką. Krem sporządzony z kaszy jaglanej, moreli, rodzynek zastępuje tradycyjne słodycze. Dodana do zup, świetnie je zagęszcza i sprawia, że stają się bardziej odżywcze.

Produkty o naturze neutralnej są podstawą zrównoważonej diety. Wzmacniają i przywracają równowagę w organizmie. Dlatego powinny być głównymi składnikami pożywienia. Właśnie do tej grupy należy kasza jaglana. Wzmacnia nerki, harmonizuje śledzionę i żołądek, usuwa tzw. wilgoć z organizmu, która jest przyczyną częstych stanów zapalnych m.in. górnych dróg oddechowych.

Kleik z kaszy jaglanej jest najlepszym i jedynym pożywieniem w wielu chorobach, nawet przy przeziębieniu. Kleiki podawane są cierpiącym na choroby przewodu pokarmowego, wątroby, dróg żółciowych, nerek oraz rekonwalescentom po operacjach. Jest to danie lekko strawne, a przy tym dostarczające węglowodanów.

Kaszę jaglaną należy przechowywać w suchym i przewiewnym miejscu, ok. 3-4 miesięcy.
Ugotowaną kaszę można przechowywać w lodówce do trzech dni.

Tekst: Anna Krasucka

Artykuł ukazał się na łamach kwartalnika „Zdrowa Żywność Zdrowy Styl Życia” w 2009 roku.

Jak gotować?

1 część szklanka kaszy
2 części wrzątku
kurkuma

naczynie do gotowania kaszy (najlepiej emaliowane)

Przepis:
Kaszę uprażyć na sucho w garnku, często potrząsając, aż do momentu kiedy zacznie ładnie pachnieć (uwaga – nie przypalić), następnie przelać ją niewielką ilością wrzątku, przepłukać i odlać wodę. Do odsączonej kaszy nalać wrzątku wymieszanego z kurkumą (ok dwa razy więcej niż kaszy) i postawić na minimalnym ogniu pod przykryciem, tak by wody parowało jak najmniej. Od tej pory kaszy nie należy już mieszać. Może się okazać że wody jest jednak za mało, należy wówczas dolać nieco wrzątku i gotować dalej jw. Gotować około 15 minut.

Tak ugotowana kasza jest sypka i nadaje się do innych dań niż kasza ugotowana z nieco większą ilością wody, która byłaby zdecydowanie bardziej kleista.

czerpane z praktycznych nauk Ani Krasuckiej.

Dodatkowo, ciekawostka:

Kasza jaglana zawiera niewielkie ilości enzymu, który zapobiega wchłanianiu i wykorzystanie jodu przez tarczycę. W dużych ilościach kasza jaglana może zwiększyć ryzyko niedoboru jodu i prowadzić do powiększenia tarczycy i innych powikłań.

Jeśli masz niedoczynność tarczycy, jesteś wegetarianinem/wegetarianką lub weganem/weganką, powinieneś/-aś zachować umiar w jedzeniu kaszy jaglanej. W takim przypadku warto też (po konsultacji z lekarzem) stosować suplement z jodem.

Skład, właściwości, ostrzeżenia – kasza jaglana, dla niektórych z umiarem.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s