Palma de Mallorca

eng (1)

Palma de Majorka jest stolicą i największym miastem położonego na Morzu Śródziemnym malowniczego Archipelagu Balearów. Miasto, będące przez wieki w kulturowej zapaści, ze względu na turystyczną atrakcyjność regionu, przeżyło w drugiej połowie XX wieku boom demograficzny i wraz ze swoimi satelitami jest dzisiaj 12. pod względem ludności okręgiem miejskim Hiszpanii. Jego lotnisko w sezonie letnim należy do najbardziej obleganych portów lotniczych w Europie. Odnotowuje się tutaj 22 mln pasażerów rocznie.

Na Majorce panuje klimat śródziemnomorski. Latem średnia temperatura sytuuje się w okolicach 30 stopni Celsjusza, a zimą bardzo rzadko spada poniżej 5 stopni.

Licząc bardziej na zachwycanie się śródziemnomorskim krajobrazem, zwiedzanie Palmy ograniczyliśmy do centrum i Zamku Belver (o nim więcej tutaj)

Wjeżdżając do miasta od strony lotniska od razu w oczy rzuca się królująca nad miastem Katedra La Seu (więcej)

Katedra La Seu

Auto zaparkowaliśmy kawałek od centrum, pod wiatrakami i poszliśmy w stronę centrum i katedry La Seu.

Z parkowaniem na Majorce należy uważać, żeby nie zapłacić mandatu, który w przypadku aut wynajmowanych pociaga za sobą jeszcze kary umowne dla firmy wynajmującej (zapis w umowie). Zatem, aby nie dostać mandatu należy zwracać uwagę na kolory linii bocznych na jezdni. Niebieska – oznacza strefę płatnego parkowania i tam trzeba rozglądać się pilnie za parkomatem. Żółtymi liniami oznaczone są miejsca specjalne, takie jak parking dla osób niepełnosprawnych, czy miejsca dla skuterów. Osoby z międzynarodową kartą osoby niepełnosprawnej, nie płacą również w strefie niebieskiej. Jeśli nie ma linii, albo jest ona biała, można swobodnie parkować.

Wiatraki – prawie jak w Holandii

Przechodząc przez Passage de Mallorca, dotarliśmy do muzeum sztuki współczesnej. Tuż przed wejściem przywitała nam pierwsza instalacja – domek do góry nogami. Wewnątrz rozciągał się piękny widok na Zamek Bellver a po wejściu po schodach nad wejście – cudowny widok ponad dachami na Katedrę La Seu.

Passage de Mallorca

Po przejściu przez dziedziniec muzeum, wyszliśmy z drugiej strony. Idąc wzdłuż murów, podziwialiśmy ceramiczne klatki i wąskie uliczki, rozpoczynającego się starego miasta.

Mury Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Trafiliśmy w końcu na tablicę kierunkową. Naszym celem była Katedra, więc tam też się skierowaliśmy. Z drogi wyglądała imponująco, ale widok z pod jej bram okazał się jeszcze piękniejszy. Zanim jednak dotarliśmy przeszliśmy przez wspaniała platanową aleję, z uroczymi kawiarenkami, minęliśmy też przeuroczą bryczkę by dotrzeć tam, gdzie chcieliśmy. Gotycka architektura zawsze robiła na mnie wrażenie, jednak widok na port jachtowy poprzez promenadę palm, zachwycił mnie szczerze.

Pałacowe ogrody przy Katedrze La Seu

Platanowa Aleja przy Katerze La Seu

Przechodząc dalej, po murach przeszliśmy obok Palau de l’Almudaina, pałacu mauretańskich władców miasta, do tajemniczego ogrodu. Szkoda, że nie zakwitły jeszcze wszystkie kwiaty.

Pałacowe ogrody przy Katedrze Le Seu

Do auta wróciliśmy już inną, brukowaną uliczką, zatrzymując się na „hiszańskim” lunchu, w równie uroczej restauracji.

Cudowne wnętrz kamienic

Najbardziej w Palmie zauroczyły mnie palmy, ciągnące się od Katedry aż do portu jachtowego po drugiej stronie zatoki.