pH organizmu

PH

Czym jest skala pH? Jak wpływa na nasze codzienne życie i zdrowie? Czy poziom pH tego, co jemy wpływa na poziom energii oraz stan zdrowia?

Zachorowalność na raka, cukrzycę, otyłość, choroby serca, bierze się z niewłaściwego poziomu pH w naszym organizmie. Niewłaściwy poziom pH jest głównie wynikiem tego, jak się odżywiamy. Wiedza na temat tego, co powinno lub czego nie powinno się spożywać, zgodnie ze skalą pH może znacząco wpłynąć na nasze zdrowie.

Skala pH określa czy dany płyn/pokarm jest zasadowy (alkaiczny) czy kwasowy. Jest to chemiczny wyznacznik w skali o wartości od 0 do 14. Wartość 7 jest określona jako neutralna. Wartość poniżej 7 oznacza, iż coś jest kwasowe a wartość powyżej 7 oznacza, iż jest zasadowe (alkaiczne). Poniżej i powyżej tej skali nie istnieje życie.

PH jedzenia i napojów

Prawidłowe pH organizmu

Ogólny odczynnik pH płynów, które znajdują się w naszym organizmie wyrażony jest w pH krwi.

  • Krew powinna mieć pH między 7.35 i 7.45. Idealny wynik jest 7.4. Wahania poniżej 6.8 i powyżej 7.8 mogą doprowadzić do śmierci. Bardzo rzadko jednak dochodzi do śmierci z tego powodu, ponieważ ciało ciągle walczy o to by utrzymać poziom pH w normie.

Kiedy dieta jest uboga w  produkty zasadotwórcze a obfituje za to w produkty zakwaszające (patrz zdjęcie) to utrzymanie prawidłowego poziomu jest bardzo dużym obciążeniem. Dlatego jest ważne by pomóc naszemu ciału utrzymać pH w normie. Bardzo istotne jest by utrzymać zdrowy poziom pH w naszym ciele. Jeden z głównych czynników, które determinują nasze pH to pokarm oraz płyny, jakie spożywamy.

Czy ciało może być za alkaiczne?

Tak, istnieje taka możliwość. Skutki również mogą być poważne. Osobiście uważam, że jeżeli sprawdzamy nasze pH regularnie i odżywiamy się zdrowo to nie ma powodów do obaw. Jest tyle stresu, niezdrowego pożywienia i braku ruchu w naszym życiu, że zbyt wysoka alkaliczność jest bardzo rzadko spotykana.

Jak sprawdzić pH?

Trzy najbardziej popularne sposoby sprawdzania pH organizmu to sprawdzanie: krwi, moczu lub śliny.

Podstawowymi różnicami między tymi trzema sposobami są:

  • Sprawdzanie pH krwi jest najdokładniejszym sposobem by dowiedzieć się, jakie mamy pH organizmu. Metoda ta jest jednak na tyle kłopotliwa, że aby ustalić pH krwi należy udać się do laboratorium. Jednak raz na jakiś czas warto takie badanie wykonać.
  • Sprawdzanie poziomu pH moczu jest najłatwiejsze. Taki pomiar możemy zrobić dość tanim kosztem, na własną rękę, w domu. Metoda ta informuje jak kwasowy jest mocz, który nasz organizm używa by pozbyć się nadmiernej kwasowości. Jest to dobry wskaźnik, choć nie najdokładniejszy.
    Poziom pH moczu sprawdza się rano przed spożyć jakichkolwiek posiłków lub napojów. Prawidłowy poziom to pH 6.0 – 6.5 oraz sprawdzając  wieczorem między 6.5 i 7.0.
  • Sprawdzanie pH śliny jest najrzadziej spotykanym sposobem kontrolowania naszego kwasowości organizmu. pH w jamie ustnej jest bowiem zmienne w zależności od tego jak często i co spożywamy oraz pijemy. pH śliny ma nieco wyższą wartość niż pH krwi. Powinno się ono klasyfikować między 6.4 i 6.8. Czasami może się jednak wahać do nawet 7.5.

Podumowując: Sprawdzenie pH moczu jest ogólnie najłatwiejszym i wystarczająco dokładnym sposobem ustalenia poziomu zakwaszenia organizmu. Dietą natomiast można w dość prosty sposób to pH  ustabilizować, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zasada jest prosta: im więcej surowych warzyw oraz wody będziemy spożywali a mniej kawy/herbaty/napojów gazowanych, produktów mlecznych to pH organizmu będzie bardziej zasadowe (alkaiczne).

Skutki wysokiego pH organizmu?

  • Pogorszone krążenie krwi.
    Jeżeli nasz organizm ma zbyt wysoki poziom kwasowości, wówczas czerwone krwinki sklejają się, co powoduje „rouleaux formation”. Krew nie jest w stanie z łatwością krążyć w organizmie. Najbardziej odczuwalnym tego skutkiem jest brak energii i chroniczne zmęczenie.
  • Pozbawienie minerałów.
    Kolejną rzeczą, która ma miejsce w chwili gdy nasze ciało próbuje zrównoważyć kwasowy poziom pH jest, zużycie różnych minerałów. Minerały są potrzebne do normalnego funkcjonowania organizmu, a ich niedobór powoduje między innymi uzupełnianie na przykład wapna z naszych kości, co w rezultacie prowadzi do takich chorób jak osteoporoza i reumatyzm.
  • Nieprzyswajanie minerałów i witamin
    Jedynie przy odpowiednim poziomie pH organizm jest w stanie odpowiednio przyswajać minerały, enzymy oraz witaminy znajdujące się w pokarmach. Jeśli proces ten jest zaburzony układ odpornościowy nie może zdrowo funkcjonować, wzmacniać się i zwalczać większości chorób.

pH i rak

Świat medyczny uznaje, że większość pacjentów chorujących na raka ma mocno zakwaszony organizm. Z chemicznego i biologicznego puntu widzenia, jest prawie niemożliwe by komórki rakowe rozwijały się w ciele, które jest zasadowe (alkaiczne) i odpowiednio dotlenione.

pH i otyłość

Wiele osób uważa, że otyłość związana jest jedynie z nadmierną ilością pokarmu. Okazuje się, że również spożywanie nadmiernej ilości kwasowych napoi może doprowadzać do otyłości. Jak? Kwasowe napoje wymagają od organizmu odkładania odpowiedniej ilości wody by tą kwasowość regularnie wypłukiwać. Woda odkładana w organizmie ma swoją wagę i zajmuje miejsce. To jest bardzo istotna informacja dla tych, którzy chcą schudnąć. Bez niej człowiek może coraz mniej jeść, lecz dalej być rozczarowanym faktem iż wagi wcale nie ubywa.

pH i cukrzyca

Głównym powodem cukrzycy jest otyłość. Nie ciężko więc wywnioskować, iż dieta wysoce kwasowa, która jest rekomendowana i bardzo powszechna (patrz: Dieta zbilansowana) jest jednym z głównych czynników doprowadzających do tej choroby. Osoby, które chorują na cukrzycę i zaczynają poprawiać swoje pH poprzez jedzenie surowych, zielonych warzyw, drastycznie tracąc na wadze, zaczynają mieć znormalizowane wyniki cukru we krwi.

Jak wpływać na pH organizmu?

Wiedza o tym jak pożywienie i napoje wpływają na zakwaszenie organizmu to połowa sukcesu. Nie trzeba codziennie badać poziomu pH organizmu, ale warto wybierać te produkty, które znajdują się wyżej na skali.  Utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej to klucz do dobrego samopoczucia i zdrowia.

pH zmienia się regularnie w zależności od tego, co robimy (sport, stres, palenie papierosów) oraz co pijemy/jemy (kawa, kola, warzywa).

Pijąc często kawę (pH około 4 do 5) lub napoje gazowane (pH około 2 do 3) organizm ciągle musi walczyć na różne sposoby, by utrzymać poziom pH w normie. Brak ruchu powoduje, że pozbycie się kwasowości, poprzez usunięcie jej nadmiaru jest dużo trudniejsze.

Wszystko to wpływa na nasze pH . Najistotniejsze jednak jest odżywianie. Warto zwracać na to uwagę.

Warzywa i owoce mają odczyn zasadowy, więc aby odkwasić organizm należy produktów z tej grupy spożywać jak najwięcej. I odwrotnie silnie kwasowe produkty powinny być ograniczone do minimum. Należy również pamiętać, że używki, takie jak kawa, herbata, papierosy czy alkohol bardzo silnie zakwaszają organizm.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s