Komunikacja – czyli, jak się poROZUMieć

To, jak układa nam się z innymi ludźmi w dużej mierze zależy od tego czy w ogóle do nich mówimy, a jeśli tak, to czy oni nas słyszą i rozumieją nasz przekaz. Warto upewnić się czy nasz rozmówca dobrze nas zrozumiał, i często pomimo różnicy zdań dojść do porozumienia.

Jak sama nazwa wskazuje, żeby z kimś się porozumieć niezbędne jest użycie rozumu. Mówienie o różnych sprawach, wielu ludziom przychodzi z dużą łatwością, lecz mimo to, dalej dochodzi do nieporozumień, konfliktów i spięć. Dlaczego tak się dzieje? Bo przeważnie ludzie mówią, ale nie porozumiewają się.

Cel komunikacji

Celem komunikacji jest zbliżenie – to jedno z najważniejszych zdań, już samo określenie takiego celu sporo zmienia w samym nastawieniu do rozmowy.

Proces komunikowania się można ubrać w dosyć prosty schemat:

Łańcuch komunikacji:

Należy mieć świadomość, że intencja jest zawsze inna od interpretacji. Te same słowa mogą być zrozumiane przez różne osoby w różny sposób.Dlatego bardzo ważne jest, żeby odbiorca zapytał nadawcę czy dobrze zrozumiał znaczenie jego słów udzielając nadawcy informacji zwrotnej o tym jak zinterpretował jego wypowiedź. Nadawca ma wtedy szansę zweryfikować interpretację i sprecyzować swoją intencję, a co za tym idzie – dobrze porozumieć się z odbiorcą.

Ludzie kłócą się o interpretacje, nie o fakty.

Nadawca powinien starać się być maksymalnie przeźroczysty, odbiorca – maksymalnie empatyczny.
Mężczyznom łatwiej przychodzi przeźroczystość – jak coś mówią to wiadomo po co to mówią, ich przekaz jest z reguły prosty.
Natomiast kobietom łatwiej z empatią wysłuchać swojego rozmówcę.
Wniosek ?
Kobieta dokładnie wie, co chce przekazać jej mężczyzna. Mężczyzna nie ma pojęcia o czym mówi kobieta.

Jeśli chce się być dobrze zrozumianym, najpierw należy ustalić po co chce się coś powiedzieć, a dopiero później zacząć mówić.

Najczęstsze błędy komunikacji

INTENCJA (dlaczego / po co coś się mówi?)
Mówienie czegoś bez powodu.
Chęć rozmowy w gniewie.

PRZEKAZ

  • Niewyraźny
  • Zbyt rozbudowany lub zawiły
  • Za cichy

ODBIÓR

  • Brak pokory

Podstawa dobrej komunikacji

Podstawą dobrej komunikacji jest dobre słuchanie. Najważniejsze to usłyszeć co ktoś powiedział.

Łatwiej o klarowność, jeśli już na początku swojej wypowiedzi wytłumaczymy swoją sytuację. “Nie znam zbyt dobrze angielskiego”, “Niedosłyszę”, “Potrzebuję się komuś wyżalić, mogę?”

W rozmowie niedopuszczalne jest krytykowanie czegoś, na co rozmówca nie ma wpływu (np. wzrostu), nie mamy również wpływu na przeszłość – wywlekanie brudów z przeszłości to po prostu ranienie.

Warto obudować przekaz przykry przekazem prawdziwym, pozytywnym. Jeśli krytykując kogoś najpierw przypomnimy o tym za co go cenimy, dlaczego jest dla nas ważny itd., a dopiero później powiemy, co nam się nie podoba w jego/jej zachowaniu i z czego jesteśmy w stanie zrezygnować, żeby ta osoba zrezygnowała ze swoich zachowań, to z pewnością łatwiej nam będzie dojść do porozumienia.
Brzmi to może trochę jak manipulacja, “nawijanie makaronu na uszy”, jednak to własnie mówienie tylko i wyłącznie o tym co złe, zapominając o tym co dobre, to przedstawianie nieprawdziwego obrazu – czyli swego rodzaju manipulacja.

Czytając / słuchając itd. zapamiętujemy co najwyżej 15% informacji. W dodatku każdy z nas zapamiętuje co innego, bo różne rzeczy są dla nas ważne. Warto więc jakoś wyróżnić istotne sprawy. Tak aby główne rzeczy dotarły do odbiorcy.

źródło: flandra.wordpress.com

zobacz również: 10 zasad zdrowej komunikacji

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Komunikacja – czyli, jak się poROZUMieć

  1. Ludzie kłócą się o interpretacje, nie o fakty. = tu uwaga moja. Jest jeden wyjątek, Polacy kłócą się nawet o fakty. Dotyczy historii i dorabiania jej do swojej poglądów, co niestety często jest sprzeczne z faktami. Mówię o faktach, nie ich interpretacji.

    Kobieta dokładnie wie, co chce przekazać jej mężczyzna. Mężczyzna nie ma pojęcia o czym mówi kobieta. = uwaga moja: święte słowa. Mężczyzna na prawdę często nie może zrozumieć tego co kobieta mówi.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s