Chrom na słodkie zachcianki

Chrom to pierwiastek, który pośrednio zapobiega otyłości. Jego działanie polega na ograniczeniu wchłaniania tłuszczów poprzez nasilenie działania insuliny. Większość firm produkujących środki na odchudzanie, w których skład wchodzi chrom, nazywają ten pierwiastek preparatem odchudzającym. Jest to nadużycie. Chrom nie odchudza, ale wspomaga zarządzanie gospodarką lipidową oraz węglowodanową. Właśnie z tego powodu osoby cierpiące na nadmierny apetyt na słodycze odczuwają zmniejszenie łaknienia na te produkty. Należy wziąć pod uwagę to, że nie każdy stosujący chrom na odchudzanie, zapanuje nad pochłanianiem słodyczy. Skuteczność tego minerału jest sprawą indywidualną. Nadmierne łaknienie na słodycze może być również spowodowane przerostem grzyba Candida Albicans. (czytaj: objawy kandydozy)

Źródła chromu w diecie (Cr)

Kiedy mówimy o chromie żywieniowym, niezbędnym dla organizmu ludzkiego, to odnosimy się do trójwartościowej postaci chromu (Cr3+ albo Cr(III)). Chrom jest obecny wszędzie dookoła nas – w powietrzu, wodzie i glebie. Znajduje się również w wielu produktach spożywczych. Podobnie jak w przypadku innych składników mineralnych, jego zawartość w pożywieniu jest niska i zmienia się w zależności od ekspozycji środowiskowej na chrom oraz sposobu wytwarzania produktu. Dobrym źródłem chromu jest mięso, skorupiaki, ryby, jaja, produkty zbożowe pełnoziarniste, orzechy oraz niektóre owoce i warzywa.

Żywieniowe źródła chromu

Produkt spożywczy Zawartość (µg/100 g)
Małże 128
Orzechy brazylijskie 100
Ostrygi 57
Daktyle (suszone) 29
Gruszki 27
Krewetki 26
Mąka razowa 21
Pomidory 20
Grzyby 17
Brokuły 16
Jęczmień (pełnoziaristy) 13
Orzechy laskowe 12
Kotlet wieprzowy 10
Kukurydza (pełnoziarnista) 9
Żółtko jaja 6
Wołowina 3
Śledzie 2

Bezpieczny poziom spożycia

Dotychczas przeprowadzono tylko nieliczne badania dotyczące niezbędności podaży chromu. Jednak, w oparciu o spożycie w typowym sposobie żywienia, naukowe stowarzyszenia żywieniowe w Niemczech, Austrii i Szwajcarii określiły podaż 30 – 100 µg jako odpowiednią dla młodzieży i osób dorosłych. Pozostaje to w zgodzie z wydanymi ostatnio przez Unię Europejską zaleceniami żywieniowymi, w których zapotrzebowanie na Cr3+ określono na 40 µg. Badania spożycia wykazują, że przeciętny sposób żywienia w Europie dostarcza od 60 µg (Niemcy) do 160 µg (Szwecja) chromu dziennie.

Jest nieprawdopodobne, aby chrom zawarty w pożywieniu wywierał jakieś szkodliwe efekty. Jednak dodawanie chromu do różnych produktów spożywczych oraz stosowanie suplementów zawierających chrom jest coraz bardziej popularne. Istnieją obawy, że wysokie dawki chromu mogą mieć szkodliwy wpływ na strukturę DNA i że jego zastosowanie jako suplementu dietetycznego powinno być ponownie przemyślane. Jednak europejski Komitet Naukowy ds. Żywności stwierdza: ′Na podstawie wyników nielicznych badań przeprowadzonych u ludzi można stwierdzić, że nie wykazano żadnych objawów niepożądanych związanych z dodawanym do pożywienia chromem do dawki 1 mg chromu/dzień’.

Zróżnicowany sposób żywienia

Ponieważ chrom jest obecny w różnorodnych produktach spożywczych, to zróżnicowany i zbilansowany sposób żywienia powinien dostarczyć wystarczających ilości chromu. Aktualnie nie ma dowodów wspierających potrzebę stosowania suplementacji chromu w ogólnej populacji.

www.eufic.orgportal.abczdrowie.pl

Reklamy

3 uwagi do wpisu “Chrom na słodkie zachcianki

  1. Chrom nie zniechęca do spożywania słodyczy, ale hamuje apetyt na nie. Oczywiście oprócz niedoborów chromu przyczyną nadmiernej ochoty na słodkie może być przerost Candida Albicans oraz uzależnienie od cukru.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s