Co siedzi w Cafe Latte?

Cafe latte to twój ulubiony rodzaj kawy? Zwłaszcza ta z bitą śmietaną i słodkim syropem? Taki napój, składem i kalorycznością, bardziej przypomina deser niż kawę! Monika Miszelska, dietetyk Healthy Lifestyle, pisze o tym, co znajdziemy w cafe latte.

Cafe Latte z bitą śmietaną i syropem karmelowym – kawa czy raczej deser?

Cafe Latte to raczej słodki deser mleczny niż kawa. Ten deser ma ponad 400 kcal! W codziennym jadłospisie osoby o średniej aktywności fizycznej napój, przekąska, czy nawet deser powinny dostarczyć ok. 200 kcal, a przedstawiona kawa dostarcza ich dwa razy więcej!

Kawa ma masę niekorzystnych dla zdrowia i sylwetki składników: cukier prosty, nasycone kwasy tłuszczowe i kwasy trans, konserwanty. Jedynym plusem tego deseru jest duża zawartość mleka, co daje nam spożycie wapnia na poziomie ok. 600mg (norma spożycia wapnia ok. 1000mg/dziennie.

Cafe Latte – składniki

Espresso 70 ml

Espresso (bez cukru, mleka czy śmietanki) oczywiście nie tuczy. Filiżanka ma jedną kalorię. Trzeba tylko uważać na ilość dostarczanej kawy. W ciągu dnia nie należy spożywać więcej niż 3 filiżanki kawy dziennie (czyli ok. 150 ml). Taka ilość ma wiele korzyści dla sylwetki. Wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej, zwiększa termogenezę i sprawia, że wolniej się męczymy (dlatego zalecane jest wypicie kawy poł godziny przed treningiem). Duże ilości kawy natomiast wypłukuje z organizmu magnez i witaminę B, powoduje problemy żołądkowe i powoduje, że włókna kolagenowe, odpowiedzialne za elastyczność i jędrność skóry, zostają osłabione. Ten proces jest odpowiedzialny także za powstawanie cellulitu.

Mleko 500 ml – ok. 225 kcal

Powinnyśmy wybierać mleko półtłuste: 1,5-2 proc. (nawet jeśli jesteś na diecie nie daj się skusić mleku 0 procent czy 0,5 procent). Taka ilość tłuszczu umożliwia wchłonięcie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (np. wit A). Mleko jest doskonałym źródłem pełnowartościowego białka i wapnia. Warto jednak pamiętać, że mleko zawiera również nasycone kwasy tłuszczowe, kwasy trans oraz cholesterol.

Bita śmietana 30 g (śmietanka 30%, cukier puder) – ok. 120 kcal

Śmietanka 30 procentowa to źródło białka, wapnia i witaminy A. Mimo tego jest wysoko kaloryczna. Jest źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, które podnoszą poziom cholesterolu LDL, co prowadzi do chorób serca, zawałów i udarów mózgu oraz kwasów trans. te tłuszcze podnoszą poziom cholesterolu we krwi, niszczą wrażliwość na insulinę i prowadzą do otyłości. Tych dwóch rodzajów tłuszczy powinniśmy unikać w codziennym jadłospisie. Cukier puder dodawany do śmietanki to źródło cukrów prostych.

Syrop karmelowy Monin 20 g – ok. 80 kcal

We wszelkich syropach znajdziesz cukry proste (obecne we fruktozie czy syropie glukozowym). One zaburzają funkcjonowanie ośrodka głodu i sytości i powodują, że ciągle czujemy się głodni i mamy apetyt na słodkości). W syropach są też „złe” kwasy tłuszczowe (nasycone i trans) oraz liczne konserwanty .

Zdrowa i niskokaloryczna kawa z imbirem lub cynamonem

Dowolna kawa, ok. 50 ml mleka 2 proc. spienionego za pomocą urządzenia spieniającego, szczypta cynamonu lub zmielonego korzenia imbiru, płaska łyżeczka stewii lub cukru brzozowego (ksylitolu).

Kalorie w takiej kawie będą pochodziły jedynie z niewielkiej ilości mleka, dodatek imbiru lub cynamonu oprócz doskonałych walorów smakowych, ma również działanie rozgrzewające.

Analizę kawy przygotowała Monika Miszelska, dietetyk Healthy Lifestyle.

Źródło: fitness.sport.pl

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s