Zdrowe jedzenie po 22-giej?

Jesteś młody – masz 20-30 lat i pracujesz po 10-12 godzin dziennie? Rozwijasz swoją karierę, wspinasz się po drabinie w korporacji, spłacasz kredyty, napierasz do przodu – rozumiem to… Przez cały dzień jadłeś cokolwiek, wypiłeś cysternę kawy, wypaliłeś 2 paczki papierosów, zjadłeś ileś tam batoników, jakaś kanapka z byle czym, bo zaczynało Ci się z głodu robić słabo i nie mogłeś … pracować. Śniadań nie jadasz, bo z trudem rano zwlekasz się z łóżka i ledwie zdążasz do pracy. Wreszcie wróciłeś, wcześnie dzisiaj , bo to dopiero 21-wsza! Lodówka staje przed Tobą otworem. O Matko, za co tu się złapać najpierw? Kawałek kabanosa i bułka, albo odgrzać pizzę, może kotlet, a może chińczyk na telefon? Trzeba poprawić jakimś ciastkiem i najlepiej jeszcze kieliszek wina… no może dwa … lub piwko, trzeba przecież wyluzować. Paczuszka chipsów do filmu? Padasz około północy. Śpisz jak spłoszony królik, budzisz się często bo śni Ci się praca i ten niedokończony projekt…

Brzmi znajomo?

Może jeszcze o tym o nie wiesz (masz inne ważniejsze sprawy na głowie), ale właśnie rozpocząłeś inwestycję. Inwestycję w liczne choroby, które nie tylko skrócą Ci życie, ale też znacznie je uprzykrzą. Zacznij jeść regularnie!

Mam tu coś dla zapracowanych. Sama prawie codziennie pracuję do późna, wracam około 21-22 – giej. Jadam w ciągu dnia regularnie, ale mimo to dalej jestem głodna, a głodna nie zasnę  Dzień jak co dzień, praca na 2 etatach od wielu lat, stres, ciągły pośpiech. Jasne, że nie zasnę bez posiłku. Można jednak obejść ten głód, głód wynikający ze zmęczenia i stresu. Nie sięgaj po tłuszcz, ani po węglowodany. Sięgnij po błonnik, witaminy i minerały z minimalną dostawą kalorii. Nasyci, uspokoi, dostarczy wypalonych w tyglu stresu mikroskładników. Pozwoli zasnąć bez burczenia w brzuchu. I tutaj – wyjaśnienie: do 19-20 – tej jemy normalną kolację – z węglowodanami, białkiem i tłuszczem. Jeśli „umierasz z głodu” o 22-giej to propozycje poniżej są dla Ciebie.

Jak oszukać późnowieczorny głód?

Odpowiedź brzmi:
surówka z warzyw nieskrobiowych z beztłuszczowym vinegreit’em!

Sosik do surówki: 3 łyżki soku z cytryny/limonki, pół łyżeczki musztardy, pół łyżeczki miodu lub cukru brzozowego lub stewii, sól, zmienny zestaw świeżych ziół, spora garść dowolnych kiełków. Surówkę polej sosem , posyp kiełkami, wymieszaj, jedz powoli.

Surówka: moja ulubiona! – marchew – biała rzodkiew – idealna na zimę! Zetrzyj średnią marchewkę i kawałek białej rzodkwi. Polej sosikiem.

Możesz wybierać inne dowolne zestawienia warzyw nieskrobiowych – sałaty, pomidory, ogórki, cukinie, fasolka szparagowa, brokuły, kalafiory, rzodkiewki, seler naciowych i korzeniowy, cebule, por, burak, kapustne etc… Komponuj według tego co lubisz, co jest świeże i dostępne.

W późnowieczornej sałatce zakazane są: gotowana marchew i ziemniaki, kukurydza, ziarna warzyw strączkowych, a także inne źródła węglowodanów jak pieczywo, ryż, makarony, kasze etc. Zwróć uwagę, że nie ma tu tłuszczu! (zapomnij o oliwie, majonezie, nawet jogurcie).

Popij szklanką naparu z lipy – ułatwia zasypianie i jest potężnym środkiem przeciwzapalnym.

Witaminy i minerały z surówki oraz antyutleniacze lipy wspomogą Twoją wątrobę, która właśnie rozpoczyna ciężką harówkę. Czy wiesz, że szczyt pracy wątroby przypada na 2-gą w nocy, kiedy spisz w najlepsze? Musi przerobić „śmieciowe jedzenie” które spożyłeś w ciągu dnia, kofeinę i nikotynę. Zjedz coś co nie utrudni pracy temu najbardziej genialnemu z naszych narządów (pomijając mózg 🙂

Szpitalny Zespół Żywieniowy
Centrum Onkologii – Instytut Warszawa
tel. 790 559 242
www.dietetykamedyczna.pl

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Zdrowe jedzenie po 22-giej?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s