Egzotyka na talerzu – Dragon Fruit

Dragon Fruit – Smoczy owoc – Pitaja

Pierwszy raz na Smoczy Owoc „natknęłam” się na kartach jednej z książek Beaty Pawlikowskiej. Wydawał mi się on tak odległy i niedostępny, a do tego jego nazwa  – skutecznie rozbudzała wyobraźnię.

Co prawda, nie zamierzałam w najbliższym czasie wybierać się odległe zakątki Ameryki Środkowej czy Meksyku, skąd Pitaja pochodzi, ale liczyłam, że przy tych bliższych podróżach uda mi się, gdzieś go nabyć. I tak też się stało – w Izraelu trafiłam na niego w jednym z licznych „warzywniaków”.

Przekrojony, ułożony na styropianowej tacce, gotowy do spożycia – czekał na mnie! Wyglądał zjawiskowo. Byłam ciekawa jak smakuje.

Zabrałam więc go z warzywniaka i nad brzegiem Morza Śródziemnego rozpakowałam z należyta powagą.

Szału nie było. Smoczy owoc nie powala ani swoim smakiem, ani konsystencją. Pierwszy kęs był zupełnie bez smaku. Między zębami czuć było mnogość czarnych pesteczek, które skojarzyły mi się od razu z owocem kiwi. I w sumie, tak właśnie Pitaja smakuje, podobnie do kiwi, jest jednak bardziej soczysta, orzeźwiająca i słodka.

Po kolejnym kęsie moje kubeczki rozsmakowały się w jego słodko-orzeźwiającej konsystencji i do dzisiaj na samo wspomnienie ślinka mi cieknie.

Obecnie, Smoczy Owoc dostępny jest również w Polsce. Może cena nie jest niska, ale warto skosztować to cudo chociaż raz w życiu.

Właściwości

Obok niezaprzeczalnych walorów wizualnych, Smoczy Owoc jest bogaty w witaminę C i dietetyczny błonnik. Zawiera także witaminy B i E, wapń oraz fosfor. Do tego jest również niskokaloryczny – jeden owoc średnio zawiera około 50 kcal.

  • Pomaga obniżać poziom cholesterolu.
  • Poprawia pracę układu trawiennego.
  • Dzięki błonnikowi zapewnia uczucie sytości przez dłuższy czas.
  • Polecany dla ludzi mających problemy ze wzrokiem, nadciśnieniem czy żołądkiem.

 Wykorzystuje się ją jako dodatek do sałatek owocowych, lodów, deserów czy koktajli. 

Jak jeść?

Najwygodniej przekroić go na pół a następnie wyjeść środek łyżeczką. Osobiście przetestowałam opcję bez łyżeczki i skórka odchodzi łatwo, jednak należy uważać na sok, który jest bardzo obfity w dojrzałym owocu.

Skomentuj

