Owoce suszone – czy na pewno zdrowe?

Suszone owoce

Kupując suszone owoce i bakalie, zwróć uwagę na skład. Jeżeli oprócz tego, co jest w opakowaniu, zobaczysz jeszcze dopisek w którejkolwiek z poniższych form:

  • E220 lub E-220
  • dwutlenek siarki
  • zawiera siarczany (siarczyny)
  • konserwowany siarką
  • konserwant E220
  • bezwodnik kwasu siarkawego (mało popularne określenie)

… to lepiej nie wybieraj tego produktu i poszukaj takiego, który zawiera niesiarkowane owoce i bakalie.
To, że owoce, bakalie są niesiarkowane, najczęściej jest wyraźnie napisane – bo to jest przewaga produktu zdrowego nad produktem mniej zdrowym.

Co to jest dwutlenek siarki i czy naprawdę trzeba go unikać?

E220 jest konserwantem i przeciwutleniaczem. Jest uzyskiwany sztucznie – syntetycznie – poprzez spalanie siarki. W przemysłowej produkcji żywności używany jest jako konserwant soków owocowych, owoców suszonych, bakalii, przetworzonych ziemniaków. Ta substancja sprawia, że produkty spożywcze tracą witaminy – m.in. wit. B12. Jest też często dodawany do wina po to, żeby przez dluższy czas utrzymało kolor i żeby tłumić smak produktów ubocznych fermentacji. Istnieje teoria, że dobre wina, naprawdę dobre wina, nie mają dodatku siarczanów.

Po otwarciu opakowania owoców bez dodatku E-220 czujemy zapach owoców, a po otwarciu opakowania siarkowanych owoców czy bakalii – zapach owoców zostanie stłumiony przez dziwny, kwaśny, nienaturalny zapach.

Jakie efekty może wywoływać E220 w organizmie?

  • u osób wrażliwych E220 może być przyczyną nudności
  • może powodować bóle głowy
  • u osób chorych na astmę, może spowodować tak zwaną astmę siarczynową (problemy z oddychaniem)

Dopuszczalne w prawie dzienne spożycie wynosi 0,7 mg/kilogram masy ciała. Z tym, że trudno przeliczać, ile dziś nasze dziecko zjadło siarkowanych moreli, śliwek czy rodzynek i czy zawarta w nich siarka w takiej ilości mu nie zaszkodzi? Najlepiej zatem unikać siarki – i wybierać owoce i bakalie niesiarkowane.

Ten, kto spróbuje, jak smakują prawdziwie, a nie przemysłowo, suszone owoce niesiarkowane, nie będzie chciał jeść już tych siarkowanych.

Niesiarkowane owoce mają często inną barwę niż te z siarką – dobrym przykładem są morele. Łatwo je odróżnić – siarkowane są jaskrawopomarańczowe, pięknie wyglądają, ale marnie smakują. Z kolei niesiarkowane są brązowe, ale za to ich słodycz i aromat są stuprocentowo prawdziwe.

źródło: misiontek.pl

Suszone owoce – ile, kiedy i czy w ogóle je jeść

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Owoce suszone – czy na pewno zdrowe?

  1. OK, bez paniki! Dwutlenku siarki można się pozbyć podgrzewając produkt. Dwutlenek siarki utlenia się wtedy do formy gazowej i znika.

    To prawda, że produkty przez taką konserwację zawierają mniej witamin, mają inny smak i są niebezpieczne dla astmatyków i osób wrażliwych.

    Nie dajmy się zwariować i nagle nie wyrzucajmy całego zapasu suszonych owoców do śmietnika. Spokojnie wykorzystajmy go tam, gdzie można go podgrzać, na przykład do przygotowania kaszy jaglanej z owocami.

    Później oczywiście warto zainwestować w produkt bez dwutlenku siarki, chociażby dla wartości smakowych, jeśli argument większej ilości witamin nie jest przekonywujący.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s