Prawidłowe oddychanie

Oddychanie jest dla człowieka tak automatycznym procesem, że większość osób nie zastanawia się nawet nad tym tematem. Tymczasem oddychanie to nie tylko wdychanie tlenu i wydychanie dwutlenku węgla. To jak oddychamy ma wpływ na nasze ogólne zdrowie, a ponad 3/4 ludzi nie oddycha poprawnie!

Wdech zna zdrowie

System limfatyczny jest aktywowany gdy oddychamy głęboko. Oddychanie ma wpływ na dostarczanie tlenu do komórek ciała, więc za szybkie lub zbyt płytkie sprawia, że wiele organów np. mózg lub mięśnie dostają dużo mniej tlenu.

Płuca to jedna z naszych dróg eliminacji, więc poprawne oddychanie oznacza efektywniejszy detoks toksyn. Mówi się również, o płytkim lub szybkim oddychaniu jako wyznaczniku słabych mięśni przepony, co oznacza mniejsza stabilizację tułowia i prowadzi do niepoprawnej postawy oraz wpływa na koordynację, równowagę czy nawet efektywność ćwiczeń.

Złe oddychanie

Najczęściej dotyczy osób, które oddychają przy pomocy klatki piersiowej. Łatwo to poznać po tym, że klatka unosi się jako pierwsza przy oddechu. Jest to tzw. płytkie oddychanie. Inną oznaką płytkiego oddychania jest brak rozprężenia żeber na boki, co łatwo przetestować przykładając palce do obu boków żeber.

Oddychanie przez usta to kolejna nieprawidłowość. Częste ziewanie może oznaczać, że organizm nie dostaje wystarczającej ilości tlenu.

Dobrym testem jest sprawdzenie ilości oddechów na minutę – optymalny wynik to 10-12.

Dobre oddychanie

Oddychanie za pomocą klatki piersiowej pozwala na wykorzystanie tylko niewielkiej części możliwości płuc, co zmniejsza efektywne wykorzystanie tlenu. Użycie przepony zwiększa zdolność do dostarczania tlenu. Oznacza to więcej energii, skuteczniejszy detoks, zwiększenie wydzielania serotoniny i endorfin, redukcję stresu, a nawet wspomaganie trawienia.

Prawidłowe oddychanie można wyćwiczyć. Dobrą metodą jest oddychanie przeponą na zasadzie:

  • wdech 3 sekundy
  • wydech 6 sekund
  • powtórzyć przez 10 minut

Innym sposobem jest dmuchanie balonów, które zmusza do wykorzystania mięśnia przepony. Najskuteczniej będzie ćwiczyć to w skłonie w pozycji siedzącej, czyli potocznym ‚brzuszku’. Popularna ‚deseczka’ czyli po ang. plank to również pomocne ćwiczenie, które uczy jak używać mięśni brzucha do oddychania. Dobrym zwyczajem jest notowanie czy klatka piersiowa i ramiona pozostają statyczne.

Jedną z najpotężniejszych technik oddechu, która wpływa na ciało i umysł jest Pranayama, którą powinni znać praktykujący jogę. Ja polecam głębokie oddychanie przeponą codziennie po przebudzeniu przez 20 minut w połączeniu z medytacją. Zwłaszcza gdy stres jest problemem.

źródło: tlustezycie.pl

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s