Dolina Pałaców i Ogrodów

Krajobraz Doliny Pałaców i Ogrodów

Dolina Pałaców i Ogrodów kotliny jeleniogórskiej to projekt mający na celu promocję regionu oraz pozyskanie środków na ratowanie zabytków. Dzięki tym działaniom na trasach ustawiono tablice informujące o znajdujących się w pobliżu zabytkach i ogrodach przypałacowych.

Znaki kierunkowe w Dolinie Pałaców i Ogrodów

Oczywiście widok jednej z takich tablic w Kowarach od razu uruchomił mój wrodzony głód na zwiedzanie zamków i pałaców. Planowaliśmy co prawda tym razem pochodzić nieco po górach, ale… jak to mówią: „tylko krowa nie zmienia zdania”. Urwaliśmy więc jeden dzień, rezygnując ze wspinaczki na Śnieżkę, i ruszyliśmy spokojnie szklakiem pałaców i ogrodów.

Budynek ogrodowy w Bukowcu

Pierwszym miejsce, do którego zajechaliśmy na naszej trasie prowadzącej finalnie do Pałacu w Wojanowie był Zespół Ogrodowy w Bukowcu. Nie mam pojęcia jak to się stało, ale przegapiłam Pałac tam się znajdujący.

Zamek w Karpnikach

W związku z powyższym pierwszym obiektem na naszej trasie był Zamek w Karpnikach. Zwiedzanie nie było możliwe. Obiekt został odremontowany i obecnie jest na wykończeniu. Znajdować się w nim będzie hotel. Zrobił na mnie wrażenie, pomimo tego, że stracił nieco ze swojej zamkowej duszy, przez nowoczesną elewację i parking.

Most nad fosą Zamku w Karpnikach

Opis: Powstanie zamku w Karpnikach wiązane jest z fundacją księcia Bolesława IV lub Henryka Brodatego. Zamek w trakcie  wieków modernizowany. Obecny kształt pałacu jest wynikiem XIX-wiecznej przebudowy zainicjowanej przez księcia Wilhelma Pruskiego. Prawdopodobnie autorem planów był Friedrich Schinkel. Pałac otoczony fosą. (więcej…)

Pałac Dębowy w Karpnikach

W Karpnikach znajduje się również drugi pałac – Dębowy, jednak dojazd do niego był niemożliwy. Znajduję się od w rękach prywatnych a zza wielkiej bramy nie było widać nawet jego cienia. Na szczęście jest internet i mogłam sobie go obejrzeć online.

Opis: Pałac wzniesiono w roku 1875 przez Urlicha de Tomneux von Saint Paul. Willi nadano formę eklektyczną i późnogotycką z elementami wczesnorenesansowymi o reminiscencjach szwajcarskich. Obiekt otoczony jest parkiem krajobrazowym. (więcej…)

Remontowany Pałac w Bobrowie

Celem naszej wycieczki był Pałac w Wojanowie, gdzie zamierzaliśmy napić się po królewsku kawy i uzupełnić niedobory cukru racząc się deserem w pałacowym stylu. I tak tez się stało, ale zanim trafiliśmy do celu, tuż przed Wojanowem, po drugiej stronie rzeki naszym oczom ukazał się przypominający nieco Pałac obiekt w trakcie remontu. Od razu skręciliśmy w jego stronę, przekraczając ułożony z drewnianych desek, mało solidnie wyglądający, mostek. Udało się jednak go przejechać i wnet byliśmy tuż przy bramie głównej Pałacu w Bobrowie.

Mury nieistniejącego już Zamku w Bobrowie

Niestety, obiekt jest obecnie remontowany i wygląda naprawdę mizernie. Natomiast mury pozostałe po wcześniej istniejącym w tymi miejscu zamku, robią wrażenie.

Opis: Pierwotnie na miejscu pałacu istniał zamek warowny wzniesiony pod koniec XV. Obecny neorenesansowy kształt pałacu jest wynikiem XIX-wiecznej przebudowy.

Pałac w Wojanowie

W końcu dotarliśmy do Wojanowa. Istotnie zespół pałacowy robi wrażenie. Odnowiony przy zachowaniu swojego neogotyckiego uroku urzekł mnie swoim pięknem, a fontanna w centralnej części cudownie uzupełniała całość. W obiekcie znajdują się dwie restauracje, my wybraliśmy pałacową. Przeczekoladowy deser oraz tarta ze śliwami w akompaniamencie wyśmienitą latte rozpieścił moje kubki smakowe do reszty.

Czekoladowy founde w Pałacu w Wojanowie

Opis: Pierwsze wzmianki na temat wojanowskich dóbr pochodzą z XIII w.  Obiekt przez wieki był wielokrotnie modernizowany. Obecna neogotycka forma pałacu jest wynikiem XIX-wiecznych przebudów. Wokół pałacu istnieje park krajobrazowy. (więcej…)

Pałac w Łomnicy

Po tych doznaniach nie oczekiwaliśmy już niczego więcej, jednak wracając do Mysłakowic mieliśmy zaszczyt zobaczyć jeszcze Pałac w Łomnicy z jego pięknym folwarkiem po drugiej stronie ulicy.

Folwark Pałacowy w Łomnicy

Opis: Najwcześniejsze informacje dotyczące dóbr w Łomnicy pochodzą z lat ok. 1475-1654 kiedy to majątek pozostawał w rękach rodziny Zedlitzów. Obecny kształt obiektu jest wynikiem przebudowy XVIII w. w stylu barokowym. Pałac otoczono parkiem krajobrazowym. (więcej…)

Pałac w Mysłakowicach

Zwieńczeniem tak udanego dnia stał się spacer wokół Pałacu w Mysłakowicach, gdzie obecnie znajduje się szkoła.

Wieża Pałacu w Mysłakowicach

Opis: Pierwsze wzmianki na temat dóbr w Mysłakowicach pochodzą z końca XIV w. W latach 30-tych XIX w. Mysłakowice stają się własnością króla pruskiego Fryderyka Wilhelma III. Zleca on przebudowę obiektu, której autorem jest Friedrich Schinkel. Pałac zmodernizowano w stylu neogotyckim. (więcej…)

Galeria Dolina Pałaców i Ogrodów 2014

W samej Dolinie Pałaców i Ogrodów do obejrzenia i posmakowania ich klimatu epoki pozostało nam wiele obiektów. Tym bardziej cieszy mnie fakt, że znaleźliśmy wyśmienitą bazę noclegową – Rajski Ogród w Mysłakowicach.

Wszystkie obiekty Doliny Pałaców i Ogrodów